بیش‌تر بدانیم

من می توانم خود را ارزشیابی کنم

بچّه های شگفت انگیز من ؛ گفت و گویی با شما دارم ؛ درباره ی آزمون هایی که در سال تحصیلی با آن روبه رو خواهید شد .
آزمون ها فقط می توانند شرایطی برای ما ایجاد کنند که ما بتوانیم خود را ارزشیابی کنیم و توانایی های خود را در یادگیری ها بسنجیم و آن ها را در مقایسه ی درست با دیگران قراردهیم و بدون نگرانی ببینیم ، ما در چه پلّه ای از فعّالیّت ها قرار داریم و باید چه کنیم ؟
اگر چنین باشد می توانیم بپذیریم ، اشکال کار ما کجاست و برای برطرف کردن آن برنامه داشته باشیم . در غیر این صورت نگرانی های بی اساس به سراغ ما خواهد آمد و ما را از نگاه درست به مشکلات و رفع آن ها باز می دارد .
بنابراین ، ما بچّه های کلاس شگفت انگیز تصمیم گرفته ایم برخوردمان با تمام آزمون های علمی که پیش رو داریم همین گونه باشد .
هر یک از ما توانایی هایی داریم که شاید دیگران نداشته باشند .
ما یاد می گیریم که از استعدادها و توانایی های خود به خوبی استفاده کنیم و بر لذّت زندگی بیفزاییم .
امّا سه نگرانی وجود دارد :
ـ نگرانی اوّل آن است که اگر به هر دلیل از فعّالیّت های درسی خود کمی عقب ماندیم ؛ نپذیریم که اشکالاتی در ما وجود دارد و برای رفع آن ها تلاش و برنامه نداشته باشیم .
و یا بدانیم که اشکال ما چیست و بدانیم موفّق نبودن ما دلیل برنداشتن برنامه و فعّالیّت های مناسب است و آن وقت برای رفع آن ها بی تفاوت باشیم و فرصت ها را از دست بدهیم .
ـ نگرانی دوم این است که اگر کار و تلاش خود را کردیم و نسبت به اطرافیان ، خود را عقب تردانستیم ، نا امید شویم و خود را سرزنش کنیم .
باید مراقب باشیم که این نا امیدی و سرزنش نه تنها هیچ کمکی به ما نمی کند بلکه ما را از تلاش و کار باز می دارد و مانع درک درست از شرایط خودمان می شود .
ـ و نگرانی سوم آن است که از موفّقیّت های خود ، مغرور شویم و بگوییم دیگرهمین قدر کافی است . این خطر بزرگی است و مانع پیشرفت ما خواهد شد .
دنیا ؛ پر از تفاوت های متنوع فردی است و همه ی آن ها در کنار هم ، زندگی را معنا دار می کند و به حرکت های انسان ها جان می بخشد .
بچّه های گل من ، ما موفّق هستیم ؛ وقتی خود را پیدا کرده باشیم و بدانیم ، باید چه کنیم .
براتون تلاش و آرامش آرزو دارم . دوست همیشگی شما آقا معلّم سیّد علیرضا واعظی

منتشر شده در 09 اردیبهشت 1397

چگونه درس بخوانم ؟

درست درس خواندن ، یک هنر است ؛ هنری که اگر بتوانیم آن را خوب بیاموزیم نتایچ خوبی به دست می آوریم .
برای آموختن این هنر باید چند گام را بردارید :
باید ذهنی آرام داشته باشیم : در زمان درس خواندن باید افکاری را که مانع تمرکز ما می شود از خودما ن دور کنیم . ذهنی که از استرس ها و آشفتگی ها به دور باشد آمادگی اش برای یادگیری مطالب بیش تر است .
با برنامه ، درس بخوانیم : اوّلین قدم برای درس خواندن ، داشتن برنامه ی منظم است ؛ برنامه ای که مناسب با توانایی و شرایط روحی و جسمی ما باشد ، نه فراتر از آن . برنامه ای که فراتر از حدِّ و توانایی ما باشد برنامه ای نیست که بتواند ما را به هدف مان برساند و تنها موجب سردرگمی و آشفتگی می شود .
حفظ نکنیم ، یاد بگیریم : این جمله را بارها از معلّم ها شنیده ایم ، امّا آیا واقعاً درک درستی از آن داریم ؟
مطلب یا درسی را که می خواهیم بخوانیم باید اوّل آن را درک کنیم و بدانیم چه چیزی را می خواهیم یاد بگیریم ، سپس شروع به یادگیری و به خاطر سپردن مطلب کنیم .
اوّلین قدم کتاب درسی است : برای شروع مطالعه ، اوّلین کتابی که باید بخوانیم ، کتاب درسی است . اشتباه خیلی از دانش آموزان و والدین آن ها این است که اوّل به سراغ کتاب های کمک آموزشی و تست می روند و می خواهند مطلب را در قالب حلِّ مسئله یاد بگیرندکه این کار موجب یاد نگرفتن عمیق مطلب و فراموشی آن می شود .
خلاصه نویسی کنیم : پس از آموختن و یادگیری کامل هردرس ، آن را به صورت جملات کوتاه و کلمات کلیدی بنویسیم . بهتر است از دو یا سه رنگ برای این نوشتن استفاده کنیم . این کار چند فایده دارد. مهم ترین آن پایداری مطالب در ذهن است و باعث افزایش اعتماد به نفس در ما می شود .
خود را بیازماییم : پس از درک و خواندن کامل مطلب بهترین روش برای این که بفهمیم تا چه حد درس را یاد گرفتیم ، امتحان گرفتن از خودمان است و مهم ترین فایده ی آن پی بردن به نقاط ضعف و قوّت ما است .
                                                                                                 موفّق باشید !!

منتشر شده در 24 آبان 1396

تشخیص تعداد جملات در یک متن

بچّه ها؛ مطلب زیر مهم است ، چند بار مطالعه کنید و نمونه هایی از آن را در متن دروس کتاب فارسی خود کار کنید.
برای شمردن تعداد جمله های يك متن :
1 ـ تمام فعل های متن را می شماريم .
2 ـ فعل هايی كه به قرينه حذف گرديده اند را می شماريم .
3 ـ نگاه می كنيم ؛ متن دارای شبه جمله ( منادا يا صوت ) می باشد ؟د؟
فعل هایی که به قرینه حذف می شوند :
مثال 1 : توانگری به هنر است نه به مال و بزرگی به عقل است نه به سال .
كه در آن دو فعل « است » حذف شده است .
مثال 2 : گيرم كه تو رفتی . چه فايده ؟
در این جمله ، از روی معنی در می يابيم فعل « دارد » حذف شده است .
مثال 3 : یکی را گفتند : عالِم بی عَمَل به چه ماند ؟ گفت : به زنبور بی عسل .
در این جا ، به ظاهر ، سه فعل وجود دارد ( گفتند ـ ماند ـ گفت )، امّا با کمی دقّت می بینیم جای فعل « ماند » در آخر عبارت خالی است ؛
پس با توجّه به فعل حذف شده ی ( ماند ) ، در این عبارت ؛ چهار جمله ، وجود دارد .
شبه جمله ( منادا يا صوت ) :
منادا معمولاً با حرف ندا می آيد . در فارسی حروف ندا زياد هستند که معروف ترين آن ها عبارتند از : « ای ، يا ، ايا ، .... »
گاهی حرف ندا را در عبارت حذف می كنند ولی لحن كلام به گونه ای است كه می شود منادا بودن آن را تشخيص داد .
مانند : بچّه ها ، برای رفتن به گردش علمی آماده باشید .
در این جمله حرف ندا از ابتدای جمله حذف گرديده ولی می توان دريافت كه « بچّه ها » چون مورد خطاب قرار گرفته اند ؛ منادا می باشد .
صوت ها معمولاً كلماتی هستند كه قسمت هایی از جمله می باشند و با آمدن آن ، بقيه ی جمله حذف شده است . بنابراین بايد همان كلمه ی صوت را به عنوان يك جمله حساب كنيم .
مانند : آفرين ! در اصل ( آفرين بر تو باشد . ) بوده است كه از اين جمله تنها كلمه ی اوّل مانده و بقيه حذف شده است .
اصوات برای برخی از كارها به كار می روند :
برای تاسف و درد مانند :  آه ، وای ، فریاد ، درد ، دریغا
برای دستور مانند : خاموش ، ساکت ، یالله ، بسم الله
برای تعجب مانند : عجبا ، شگفتا ، به ، وه
برای آرزو و مانند :  کاشکی ، کاش ، ای کاش
برای دعا مانند : آمین ، الهی ، بار الها
برای تشویق مانند : به به ، آفرین ، مرحبا ،بارک الله
برای تنبیه مانند : مبادا ، هان
برای احترام مانند: چشم ، به چشم ، بله قربان
برای قبول و تصدیق مانند : بله ، آری

منتشر شده در 24 آبان 1396

راه كارهای حل مسائل رياضی

بعضی از بچّه ها درحلّ مسئله های ریاضی مشكلاتی دارند.
من برخی از راه كارهایی را که به شما درحلّ مسئله ها کمک می کند ، در این جا آورده ام :
1 ـ بچّه ها بايد مسئله را بفهمند. برای اين منظور متن مسئله را دقيق بخوانند و يا با زبان خودشان توضيح دهند كه مسئله چه می گويد و چه می خواهد.
2 ـ چگونگی خواندن مسئله برای حلّ آن بسيار مهم است . كسانی كه نتوانند درست بخوانند ، مسئله را نخواهند فهميد و در نتيجه نخواهند توانست آن را حل كنند .
3 ـ بچّه ها مشخّص كنند معلومات مسئله چيست ؟ مجهول مسئله كدام است ؟ یعنی چه دارند و چه می خواهند و بعد از آن ، راهی را كه می توانند با آن مسئله را حل كنند ؛ حدس بزنند.
4 ـ برای تمركز بيشتر زير اعداد به كار رفته در مسئله را خط بكشند.
5 ـ مسئله را عينی سازی كنند. مثلاً وقتی گفته می شود رضا 4 کتاب دارد و معلّم به او 3  کتاب ديگر داد ، حالا رضا چند کتاب دارد؟ در اين مسئله فرد خودش و معلّمش را در نظر بگيرد و تعداد کتاب هایی را که دارد و کتاب هایی را که گرفته را عینی كند تا بهتر بتواند مسئله را درك كند.
6 ـ در رابطه با راه حلی كه به ذهن آ ن ها می رسد ، مسئله ای بسازند. مثلاً مسئله ای را بسازند كه از راه جمع حل می شود. اين موضوع به آن ها كمك خواهد كرد تا مفاهيم را بهتر درك كنند .
7 ـ به بچّه ها فرصت بدهیم روشی را كه پيشنهاد می كنند برای حل مسئله به كار گيرند .
8 ـ بدانند يك مسئله ممكن است چند راه حل داشته باشد و می توانند از هر کدام استفاده كنند.
9 ـ توجّه داشته باشند که هر علامت سئوال در متن مسئله ، يك جواب می خواهد.
10 ـ تا جايی كه ممكن است برای مسئله ها شكل بکشند و تصور ذهنی خود را روی کاغذ نشان دهند .
11 ـ مسئله های مشكل و سخت را با طرح مسئله ی مشابه و ساده تر قابل درک کنیم .
12 ـ هر پاسخی را كه به دست می آورند ، با يك عبارت فارسی جلوی آن بنويسند آن چه را كه به دست آورده اند ،چیست .
13 ـ توجّه کنیم مسئله ی طرح شده با سطح اطّلاعات و دانش بچّه ها همخوانی داشته باشد .

منتشر شده در 16 مرداد 1396

فکر کردن خیلی خوبه

اصولاً فکر کردن خیلی خوبه ، برای هر چیزی !
این کار سخت نیست .
چون تمرین نکرده ایم ، سخت به نظر می رسد .
کافی است قبل از انجام هر کاری در زندگی درباره ی آن کار کمی بیندیشیم .
فکر کردن اساس یک زندگی خوب است .
 

منتشر شده در 13 خرداد 1396

بطری های آب و شماره ی زیرآن

آیا تا کنون دقّت کرده اید ، عددهایی که ته ظروف پلاستیکی و بطری های آب حک شده اند ، نشانه ی چیست ؟
در زیرتمام بطری‌های آب آشامیدنی و بیشتر ظروف پلاستیکی ، عددی حک شده که نشانه ی نوع و کیفیت پلاستیک آن است .
این عددها بین 1 تا 7  است معمولاً در میان مثلثی قرار دارد . این مثلث ، نشانه ی قابل بازیافت بودن این ظروفِ پلاستیکی است .



پلاستیک ها با توجه به نوع آن ها به 7 گروه تقسیم می شوند :
عدد 1 ( PETE یا PET ) :
همان بطری های آب معدنی است که تقریباً بی خطرند امّا به دلیل متخلخل بودن آن ، امکان نفوذ باکتری ها به درون بطری وجود دارد . این نوع پلاستیک رایج‌ترین نوعی است که در دنیا برای بطری آب معدنی استفاده می‌شود و حاوی ترکیب شیمیایی پلی اتیلن ترفتالات است که می‌تواند سبب آزاد شدن گاز تری اکسید آنتیموئین شود . مواجهه شدن طولانی مدّت با این ماده می‌تواند سبب حساسیت راه‌های تنفسی و پوست شود و موجب بروز اختلالات در رشد جنین گردد. پس بهتر است آنها را استفاده مجدد نکنید و به زباله های خشک بسپارید !
عدد 2 ( HDPE یا پلی اتیلن متراکم ) :
پلاستیک بی خطری است و کدر رنگ است . ظروف مایع ظرفشویی و سایر مواد شوینده ، از قبیل این پلاستیک ها هستند . این ظروف حاوی موادِّ شیمیایی مضر نیستند و به طبیعت و محیط‌ زیست آسیبی نمی‌رساند . این نوع ظروف پلاستیکی قابل بازیافت هستند .
عدد 3 ( PVC ) :
معمولاً لوله های پلاستیکی و موادِّ اولیه پلاستیک هایی که روی ظروف غذا می کشند ( سِلفون های نازک ) و بطری های روغن مایع از این نوع هستند .
این گونه پلاستیک ها به هیچ وجه نباید هنگام پخت غذا ، نزدیک حرارت قرار گیرند زیرا گرما باعث آزاد شدن مواد شیمیایی درون PVC شده و به درون مواد غذایی در حال پخت نفوذ می کند که باعث اختلالات هورمونی می شوند .
موادِّ غذایی را با پلاستیک رویش در مایکروویو هرگز نگذارید . 
PVC  ها به راحتی بازیافت نمی شوند .

عدد 4 ( LDPE یا پلی اتیلن با تراکم کم ) :
همان کیسه های نایلونی خرید هستند . این کیسه ها بی خطرند و متاسفانه ، متاسفانه بازیافت آن ها مشکل است .

عدد 5 ( PP یا پلی پروپیلن ) :
ظروف نگهداری غذا و برخی از
ظروف ماست و نی نوشیدنی ، از این نوع هستند . این نوع پلاستیک ها ، بی خطرند و به راحتی بازیافت می شوند .
شماره 6 ( PS یا پلی استیرن ) :
همان ظروف یک بار مصرف هستند . در این ظروف مواد سمی وجود دارد که هنگام گرم شدن آزاد می شوند . تا جایی که امکان دارد ، از این ظروف استفاده نکنید . بیشتر مواقع غیر قابل بازیافتند .
شماره 7 ( other ) :
از کامپیوتر و iPod گرفته تا بسیاری از لوازم ؛ از این نوع پلاستیک هستند . استفاده از این جنس پلاستیک به ویژه برای غذا ، همیشه آخرین گزینه ی شما باشد . معمولاً غیر قابل بازیافت است .
توجّه کرده اید ، بدترین ها ، همان کیسه ی نایلونی خرید و ظروف یک بار مصرف هستند که هم سمی اند و هم بازیافتشان سخت است .
امّا این بدترین ها بدبختانه در شمار بیشترین هایی هستند که مصرف می شود .

منتشر شده در 30 اردیبهشت 1396

توجّه به کوچک ترهای خونه

آیا شما برادر و خواهر کوچک تر از خودتون دارید ؟
چقدر اون ها رو دوست دارید ؟
چقدر به خواهر و برادر کوچک تر از خودتون احترام می گذارید ؟
ما با هم قرار می ذاریم که :
« به همه ی اعضای خانواده احترام بذاریم و اگه اشتباهی هم کردن اونا رو می بخشیم و به دل نمی گیریم و سعی می کنیم مناسب ترین رفتار رو نشان بدیم. خودمون هم اگه اشتباه کردیم از معجزه ی « ببخشید » استفاده می کنیم و سعی می کنیم باز هم مناسبت ترین رفتار را داشته باشیم .    
البتّه رفتارهای خوب در زندگی نیاز به تمرین دارد و بهتر است مرتّب تمرین می کنیم . »
کلمه ی "ببخشید" و تلاش برای جبران اشتباه واقعاً معجزه می کنه !!!

منتشر شده در 24 فروردین 1396

دور بینی و نزدیک بینی

منتشر شده در 08 دی 1395

خیلی کوتاه درباره ی شعر

بیت : کمترین مقدار شعر، یک بیت است .
مصراع : هر بیت شامل دو قسمت است . هریک از این قسمت ها یک مصراع نام دارد .
وزن شعر : آهنگ خاصی که در تمام مصراع های یک شعر یکسان است .
ردیف : کلمات هم معنی و مستقلی که در پایان مصراع ها عیناً تکرار می شود .
قافیه : کلمات هم آهنگ و هم وزن مصراع های شعر را قافیه گویند .
قالب شعر : شکلی که قافیه به شعر می بخشد قالب شعر نام دارد .
( قافیه ها را علامت گذاری کنید ، شکل و قالب شعر را پیدا می کنید . )
در زبان فارسی شعر ها می توانند ، قالب ها ی متفاوتی داشته باشد .

منتشر شده در 18 آبان 1395

مدرسه ی زندگی

آیا مدرسه ی من ، مدرسه ی زندگی است ؟!!
مدرسه ی زندگی

محيطى زيبا و منظّم است .
سرشار از انرژى روحى و فکرى و شادى و نشاط است .
محلِّ کشف و پرورش استعدادهاست .
محلِّ آشنايى دانش‌آموزان با نقش‌هاى اجتماعى است .
محلِّ ، دوست يابى ، دوستى و مهروزى است .
محلِّ تعاون و همکارى است .
محلِّ آشنايى با حقوق فردى و اجتماعى است .
و محلِّ تربيت دل هاست .
در این مدرسه ، همه ، داراى حق هستند .
همه ، داراى مسئوليت هستند .
مدرسه ی زندگى ، مدرسه ی رفاقت است .
مدرسه ی حمايت است .
مدرسه ی شهامت است .
ميدان توسعه انديشه هاست .
و ميدان تمرين زندگى است .
در مدرسه ی زندگى ، معلّم ، محبوب دل بچّه‌هاست .
آیا مدرسه ی من ، مدرسه ی زندگی است ؟!!

منتشر شده در 24 مرداد 1395