آرشیو نوشته ها

انجمن همکاری کلاس


من و بچّه ها، همکاری زیادی با هم داریم .
بچّه های سال گذشته ثابت کردند که می توانند خودشان کلاس را اداره کنند .
و این یکی از شگفتی های ما با هم بود .
بچّه ها سعی می کنند مسئولیت های خود را بشناسند و به درستی از عهده ی آن برآیند .
امسال هم ( سال تحصیلی 96/97 ) انجمن همکاری کلاس فعّال است.
انجمن همکاری کلاس :
گروه بهداشت ( دو نفر )
گروه راهنما ی درسی ( سه نفر )
جدول 100 ( یک نفر )
کارت تنظیم برنامه ( یک نفر )
امور کتابخانه ی کلاس ( یک نفر )
توزیع ( یک نفر )
رایانه ( یک نفر )
استقبال از مهمانان ( یک نفر )
امور مالی ( یک نفر )
امور غایبین ( یک نفر )
بررسی تمرین املا ( یک نفر )
ما برای یکدیگر ، ارزش زیادی قایل هستیم .

منتشر شده در 25 مرداد 1396

بچّه ها آمدند ولی ...

دیروز بچّه ها آمدند ،
امّا خیلی بزرگ شده بودند !!
11 سال گذشته است !!
آمدند و خاطرات زیبا و شیرین دوران کودکی و کنار هم بودن را
دوباره مرور کردیم ...
چه لحظات نابی
الهی عاقبت تون خیر باشه ، عزیزان من ...



منتشر شده در 24 مرداد 1396

گوشی درک احساس


من می خواهم در آینده که بزرگ شدم گوشی درک احساس را بسازم . استفاده از این وسیله به این صورت است : 
شما یا دوستتان یا خواهر و یا خیلی از کسان دیگر ؛ این گوشی را در گوش خود می گذارند و احساس طرف مقابلشان را درک می کنند .
مثلاً شمـا با دوستتان در حـال صحبت کردن هستید ، او گوشی درک احـساس را در گوشش می گذارد و احساس شما را درک می کند ،‌ یعنی اگر دروغ می گویید ، می فهمد ، اگر راست می گویید ، می فهمد ، اگر خوشحالید ، می فهمد ، اگر ناراحت هستید ، می فهمد و از همه مهم تر اگر می خواهید ناراحتی خود را بیـان کنیــد و خجـالت می کشید ، او می فـهمد و شمـا را دل داری می دهد .
نمی خواهم از دستگاه خودم تعریف کنم ، امّا بر اساس ذهنم می فهمم که این دستگاه افسردگی را در کشور بسیار کم می کند و شاید بتواند دروغ را از بین ببرد و شاید بعضی از معلّم ها ، که بعضی از اوقات در مورد دانش آموزش اشتباه می کند ، به اشتباهش پی ببرد .
                                                                «حسین کیانی»

منتشر شده در 24 مرداد 1396

راز موفّقیت کشاورز


یکی از کشاورزان همواره در مسابقات ، جایزه ی بهترین غلّه را به دست می آورد و به عنوان کشاورز نمونه شناخته شده بود .
همکارانش علاقه مند شدند که سر از کار او در آورند و راز موفّقیّتش را بدانند . به همین سبب او را زیر نظر گرفتند و مراقب کارهایش بودند .
پس از مدّتی جست و جو ، سر انجام به نکته ی عجیب و جالبی برخوردند .
این کشاورز پس از هر نوبت کشت ، بهترین بذرهایش را به همسایگانش می داد و آن ها را از این نظر تامین می کرد .
بنابراین همسایگان او طبعاً بایستی برنده ی مسابقات می شدند نه خود او !
کنجکاوی بیشتر شد و کوشش علاقه مندان به کشف این موضوع که با تعجّب نیز آمیخته شده بود ، به جایی نرسید .
سرانجام تصمیم گرفتند که از خودش بپرسند و پرده از این راز عجیب بردارند . کشاورز هوشیار و دانا در پاسخ همکارانش گفت :
« چون جریان باد ذرّات بارور کننده ی غلّات را از یک مزرعه به مزرعه ی دیگر می برد ، من بهترین بذرهایم را به همسایگان می دهم تا باد ذرّات بارور کننده ی نامرغوب را از مزارع آن ها به زمین من نیاورد و کیفیّت محصولات مرا خراب نکند . »
همین تشخیص صحیح و درست کشاورز ، توفیق کامیابی در مسابقات بهترین غلّه را برایش به ارمغان می آورد .

منتشر شده در 22 مرداد 1396

راه كارهای حل مسائل رياضی

بعضی از بچّه ها درحلّ مسئله های ریاضی مشكلاتی دارند.
من برخی از راه كارهایی را که به شما درحلّ مسئله ها کمک می کند ، در این جا آورده ام :
1 ـ بچّه ها بايد مسئله را بفهمند. برای اين منظور متن مسئله را دقيق بخوانند و يا با زبان خودشان توضيح دهند كه مسئله چه می گويد و چه می خواهد.
2 ـ چگونگی خواندن مسئله برای حلّ آن بسيار مهم است . كسانی كه نتوانند درست بخوانند ، مسئله را نخواهند فهميد و در نتيجه نخواهند توانست آن را حل كنند .
3 ـ بچّه ها مشخّص كنند معلومات مسئله چيست ؟ مجهول مسئله كدام است ؟ یعنی چه دارند و چه می خواهند و بعد از آن ، راهی را كه می توانند با آن مسئله را حل كنند ؛ حدس بزنند.
4 ـ برای تمركز بيشتر زير اعداد به كار رفته در مسئله را خط بكشند.
5 ـ مسئله را عينی سازی كنند. مثلاً وقتی گفته می شود رضا 4 کتاب دارد و معلّم به او 3  کتاب ديگر داد ، حالا رضا چند کتاب دارد؟ در اين مسئله فرد خودش و معلّمش را در نظر بگيرد و تعداد کتاب هایی را که دارد و کتاب هایی را که گرفته را عینی كند تا بهتر بتواند مسئله را درك كند.
6 ـ در رابطه با راه حلی كه به ذهن آ ن ها می رسد ، مسئله ای بسازند. مثلاً مسئله ای را بسازند كه از راه جمع حل می شود. اين موضوع به آن ها كمك خواهد كرد تا مفاهيم را بهتر درك كنند .
7 ـ به بچّه ها فرصت بدهیم روشی را كه پيشنهاد می كنند برای حل مسئله به كار گيرند .
8 ـ بدانند يك مسئله ممكن است چند راه حل داشته باشد و می توانند از هر کدام استفاده كنند.
9 ـ توجّه داشته باشند که هر علامت سئوال در متن مسئله ، يك جواب می خواهد.
10 ـ تا جايی كه ممكن است برای مسئله ها شكل بکشند و تصور ذهنی خود را روی کاغذ نشان دهند .
11 ـ مسئله های مشكل و سخت را با طرح مسئله ی مشابه و ساده تر قابل درک کنیم .
12 ـ هر پاسخی را كه به دست می آورند ، با يك عبارت فارسی جلوی آن بنويسند آن چه را كه به دست آورده اند ،چیست .
13 ـ توجّه کنیم مسئله ی طرح شده با سطح اطّلاعات و دانش بچّه ها همخوانی داشته باشد .

منتشر شده در 16 مرداد 1396