آرشیو نوشته ها

چگونه درس بخوانم ؟

درست درس خواندن ، یک هنر است ؛ هنری که اگر بتوانیم آن را خوب بیاموزیم نتایچ خوبی به دست می آوریم .
برای آموختن این هنر باید چند گام را بردارید :
باید ذهنی آرام داشته باشیم : در زمان درس خواندن باید افکاری را که مانع تمرکز ما می شود از خودما ن دور کنیم . ذهنی که از استرس ها و آشفتگی ها به دور باشد آمادگی اش برای یادگیری مطالب بیش تر است .
با برنامه ، درس بخوانیم : اوّلین قدم برای درس خواندن ، داشتن برنامه ی منظم است ؛ برنامه ای که مناسب با توانایی و شرایط روحی و جسمی ما باشد ، نه فراتر از آن . برنامه ای که فراتر از حدِّ و توانایی ما باشد برنامه ای نیست که بتواند ما را به هدف مان برساند و تنها موجب سردرگمی و آشفتگی می شود .
حفظ نکنیم ، یاد بگیریم : این جمله را بارها از معلّم ها شنیده ایم ، امّا آیا واقعاً درک درستی از آن داریم ؟
مطلب یا درسی را که می خواهیم بخوانیم باید اوّل آن را درک کنیم و بدانیم چه چیزی را می خواهیم یاد بگیریم ، سپس شروع به یادگیری و به خاطر سپردن مطلب کنیم .
اوّلین قدم کتاب درسی است : برای شروع مطالعه ، اوّلین کتابی که باید بخوانیم ، کتاب درسی است . اشتباه خیلی از دانش آموزان و والدین آن ها این است که اوّل به سراغ کتاب های کمک آموزشی و تست می روند و می خواهند مطلب را در قالب حلِّ مسئله یاد بگیرندکه این کار موجب یاد نگرفتن عمیق مطلب و فراموشی آن می شود .
خلاصه نویسی کنیم : پس از آموختن و یادگیری کامل هردرس ، آن را به صورت جملات کوتاه و کلمات کلیدی بنویسیم . بهتر است از دو یا سه رنگ برای این نوشتن استفاده کنیم . این کار چند فایده دارد. مهم ترین آن پایداری مطالب در ذهن است و باعث افزایش اعتماد به نفس در ما می شود .
خود را بیازماییم : پس از درک و خواندن کامل مطلب بهترین روش برای این که بفهمیم تا چه حد درس را یاد گرفتیم ، امتحان گرفتن از خودمان است و مهم ترین فایده ی آن پی بردن به نقاط ضعف و قوّت ما است .
                                                                                                 موفّق باشید !!

منتشر شده در 24 آبان 1396

تشخیص تعداد جملات در یک متن

بچّه ها؛ مطلب زیر مهم است ، چند بار مطالعه کنید و نمونه هایی از آن را در متن دروس کتاب فارسی خود کار کنید.
برای شمردن تعداد جمله های يك متن :
1 ـ تمام فعل های متن را می شماريم .
2 ـ فعل هايی كه به قرينه حذف گرديده اند را می شماريم .
3 ـ نگاه می كنيم ؛ متن دارای شبه جمله ( منادا يا صوت ) می باشد ؟د؟
فعل هایی که به قرینه حذف می شوند :
مثال 1 : توانگری به هنر است نه به مال و بزرگی به عقل است نه به سال .
كه در آن دو فعل « است » حذف شده است .
مثال 2 : گيرم كه تو رفتی . چه فايده ؟
در این جمله ، از روی معنی در می يابيم فعل « دارد » حذف شده است .
مثال 3 : یکی را گفتند : عالِم بی عَمَل به چه ماند ؟ گفت : به زنبور بی عسل .
در این جا ، به ظاهر ، سه فعل وجود دارد ( گفتند ـ ماند ـ گفت )، امّا با کمی دقّت می بینیم جای فعل « ماند » در آخر عبارت خالی است ؛
پس با توجّه به فعل حذف شده ی ( ماند ) ، در این عبارت ؛ چهار جمله ، وجود دارد .
شبه جمله ( منادا يا صوت ) :
منادا معمولاً با حرف ندا می آيد . در فارسی حروف ندا زياد هستند که معروف ترين آن ها عبارتند از : « ای ، يا ، ايا ، .... »
گاهی حرف ندا را در عبارت حذف می كنند ولی لحن كلام به گونه ای است كه می شود منادا بودن آن را تشخيص داد .
مانند : بچّه ها ، برای رفتن به گردش علمی آماده باشید .
در این جمله حرف ندا از ابتدای جمله حذف گرديده ولی می توان دريافت كه « بچّه ها » چون مورد خطاب قرار گرفته اند ؛ منادا می باشد .
صوت ها معمولاً كلماتی هستند كه قسمت هایی از جمله می باشند و با آمدن آن ، بقيه ی جمله حذف شده است . بنابراین بايد همان كلمه ی صوت را به عنوان يك جمله حساب كنيم .
مانند : آفرين ! در اصل ( آفرين بر تو باشد . ) بوده است كه از اين جمله تنها كلمه ی اوّل مانده و بقيه حذف شده است .
اصوات برای برخی از كارها به كار می روند :
برای تاسف و درد مانند :  آه ، وای ، فریاد ، درد ، دریغا
برای دستور مانند : خاموش ، ساکت ، یالله ، بسم الله
برای تعجب مانند : عجبا ، شگفتا ، به ، وه
برای آرزو و مانند :  کاشکی ، کاش ، ای کاش
برای دعا مانند : آمین ، الهی ، بار الها
برای تشویق مانند : به به ، آفرین ، مرحبا ،بارک الله
برای تنبیه مانند : مبادا ، هان
برای احترام مانند: چشم ، به چشم ، بله قربان
برای قبول و تصدیق مانند : بله ، آری

منتشر شده در 24 آبان 1396

برنامه ی کتاب هفته

بچّه ها ، علاوه بر تکالیف روزانه ی منزل، زمانی را به مطالعه ی آزاد، اختصاص می دهند.
منابع مطالعاتی آن ها، قبلاً در کلاس آماده شده است و به راحتی در دسترس است.

 

همچنین آن ها از کتاب هایی که والدین محترم، برایشان تهیّه می کنند، بهرمند می شوند.
علاوه بر این، یک زنگ فارسی در هفته را ، به بررسی کتاب هایی که بچّه ها، مطالعه کرده اند ؛ می پردازیم.
پیش بینی این گونه فعّالیت ها، برای تقویت مهارت خواندن و درک مطلب بچّه ها، بسیار مفید است. 
ایجاد عادتِ مطالعه در کودکان از برنامه های مهمِّ کلاس ماست.

نمونه فرم مطالعه ی کتاب هفته را ، در زیر می بینید:

  

منتشر شده در 19 آبان 1396

ردیف ریاضی در کارت برنامه

به اطّلاع والدین عزیز می رسانم، هفته ای که پشت سرگذاشتیم، بچّه ها کارت تنظیم برنامه نداشتند.
این کار تمرینی بود، برای توجّه آن ها به انجام امور روزانه ی خود.
از شنبه 20 آبان، ردیفی به عنوان ریاضی؛ برای ثبتِ 30 دقیقه تمرینِ حلّ مسئله، به جدول اضافه می شود.
بچّه ها، علاوه بر تمرینات و تکالیف روزانه ی ریاضی خود؛ هر شب 30 دقیقه حلّ مسئله خواهند داشت.
والدین محترم، دقّت کنند، بچّه ها هر شب ، 30 دقیقه مسئله حل می کنند. تاکید دارم ؛ فقط مسئله.
مسئله ها را از کتاب ریاضی پنجم و کتاب کار بچّه ها و یا منابع مشابه ، انتخاب کنید.
بچّه ها مسئله ها را در آخر دفتر ریاضی خود بنویسند و حل کنند و شما بر حلّ آن ها نظارت داشته باشید.
تعداد مسئله مهم نیست، حلّ درستِ آن ها مهم است.
برای بچّه هایی که در حلّ مسئله مشکل دارند، از مسئله های ساده تر و از پایه های پایین تر استفاده نمایید.
دانش آموزانی که بدون این تکلیف به کلاس بیایند، مجبورند در مدرسه و خارج از کلاس، تمرین خود را انجام دهند،
که این کار سبب می شود  30 دقیقه از کلاس استفاده نکنند و از دروس کلاس باز بمانند.
متشکرم از همکاری شما !

منتشر شده در 19 آبان 1396

هدیه ی 13 آبان

من ، روز 13 آبان به بچّه های کلاس 2 نشان هدیه کردم و از آن ها خواستم که از این نشان ها با تمام قدرت ، مراقبت کنند. 

                        
و این نشان در کلاس ، مورد توجّه آن هاست.     
                                                                                                 

                                         
              

منتشر شده در 16 آبان 1396